Yleisiä ohjeita rich media -mainoksen suunnitteluun

Hyvä tietää mainosta suunnitellessa
Rich media -mainoksella hyviä tuloksia

Toiminnalliset rich media -mainokset keräävät keskimäärin parempia interaktioprosentteja kuin pelkkää still-kuvaa sisältävät mainokset. 

Verkkosivuilta tuttu HTML5-tekniikka
Mainosnäkymät toimivat samalla tavalla kuin laitteiden selain, eli mainokset toteutetaan HTML5, CSS ja Javascript -tekniikoilla vastaavalla tavalla kuin verkkosivustot tabletilla ja kännyköillä. Richie Ads tukee kaikkia laitteen tukemia standardeja HTML5-ominaisuuksia (esim. audio- ja video- elementit, CSS-animaatiot, paikannus, gyroscope, accelerometer yms.). 

Mainos voi sisältää kokonaisen verkkosivuston
Sen sijaan, että houkuttelet mainoksessa vain käyttäjää klikkaamaan verkkosivustolle, voit tuoda koko mainostettavan sisällön suoraan mainokseen. Mainoksen tiedostokoko on jopa 5 MB, joten voit sisällyttää mainokseen paljon elementtejä ja asioita. Mainosaineisto voi jatkua alaspäin pituussuunnassa, jolloin käyttäjä scrollaa alaspäin vastaavalla tavalla kuin millä tahansa verkkosivulla. Voit käyttää mainosaineistona myös mainostajan responsiviista kampanjasivua, jolloin mainostettava sisältö on heti käyttäjän nähtävillä ylimääräisen klikkauksen sijaan, ja mainos saa näin parhaimman mahdollisen tehon. 

Voit käyttää myös pitkää tekstiä
Muista, että käyttäjä on sovelluksissa yleensä lukemassa maksullista sisältöä, joten mainoskin voi sisältää paljon tekstiä. 

Mainos toimii myös offlinessa ja hitailla yhteyksillä
Richie Ads -mainokset toimivat myös käyttäjän ollessa offline-tilassa, joten mainos kannattaa suunnitella siten, että mainostajan viesti on suoraan mainoksessa ilman että käyttäjän on klikattava verkkosivustolle. 

Vältä introanimaatioita
Käyttäjä jää hyvin harvoin odottelemaan mainoksen sisällön ilmestymistä, joten emme suosittele käyttämään mainoksessa odottelua vaativia introanimaatioita. Pahimmillaan käyttäjä ei ehdi nähdä mainostettavaa sisältöä lainkaan, jos mainoksen ensimmäinen näkymä on tyhjä sivu. Animaatioita voi käyttää elementeissä tehosteena, kunhan sisältö on käyttäjän nähtävillä välittömästi. 


Toiminnallisissa mainoksissa on nähty esimerkiksi

  • uutiskirjeen tilaus
  • auton koeajovaraus
  • tv-spotit ja Youtube-videot
  • kuvagalleriat
  • laitteen heilautusliikettä hyödyntäviä toteutuksia
  • arvontaan osallistumisia
  • yhteydenottolomakkeita
  • otteita äänikirjoista
  • pelitoteutuksia
  • ostoslistan tilaus mainoksesta
  • testejä ja kyselyitä
  • ruokareseptejä mainoksissa
  • asuntoesittelyitä
  • sijoittamisen laskureita
  • meikkivärien selailua
  • leffatrailereita
  • feedeistä automaatteisesti päivittyviä mainoksia, esim. asuntoilmoituksia ja päivittäistavarakaupan tarjouksia
  • käyttäjäkyselyitä
  • radiospotin hyödyntäminen mainoksessa
  • animoidun pyörähdysliikkeen hyödyntämisestä tuote-esittelyssä
  • jälleenmyyjähaku
  • esitteen sisällön tuominen mainokseen

Katso mainosesimerkkejä käytännössä Richie Showcase -sovelluksesta, latauslinkki alla

Still need help? Contact Us Contact Us